۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵:۴۱

ردا، رسانه عصر امت-امامت

ارتباط با ما / آرشیو / تلگرام / سروش / ایتا / جست و جو
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۲۵ زمان مطالعه : ۷ دقیقه

استاد حوزه علمیه قم تقلید را نوعی وجب عقلی توصیف کرد و گفت: بی‌اعتنایی به ساحت عالمان دینی زمینه بی‌رونقی اقتصاد، سکان‌داری نااهلان و عبور بی‌ایمان از مرز زندگی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه رسانه ای اجتماعی ردا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی امروز در سخنرانی پیش از محفل ترتیل خوانی عمومی قرآن کریم استان بانوی کریمه اهل‌بیت که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی ابعاد تفسیری آیه ۷ سوره انبیاء پرداخت و اظهار داشت: این آیه مبارک یکی از مهم‌ترین آیات قرآن کریم است چنانکه خداوند متعال در این آیه مبارکه فرموده است «وَمَا اَرْسَلْنَا قَبْلَکَ اِلَّا رِجَالًا نُوحِی اِلَیْهِمْ فَاسْاَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ و پیش از تو [برای هدایت مردم] نفرستادیم مگر مردانی را که به آنان وحی می‌نمودیم. اگر نمی‌دانید از دانایان [به کتاب‌های آسمانی و آگاهان به اخبار پیشینیان] بپرسید [که همه پیامبران از جنس خود بشر بودند، نه فرشته]»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها برای درک مبانی تفسیری این آیه شریفه به رده‌بندی نوع مواجهه انسان‌ها با مسائل پرداخت و عنوان داشت: انسان معمولاً در مواجهه با مسائل خود یا عالم به آن مسئله است، یا آنکه جاهل مثلی است به این معنا که در آن تخصص مثلاً پزشکی تخصصی ندارد و یا آنکه قدرت تجربه علوم را دارد ولی هنوز به حدود آن علم عالم نیست.

وی ادامه داد: از منظر فقه و شریعت اسلامی مراجعه جاهل مثلی به عالم را تقلید می‌گویند چراکه دو گروه دیگر یکی خود به حدود الهی کاملاً آگاه است که به او مجتهد نیز گفته می‌شود که توان استنباط مبانی موردنیاز خود را دارد؛ این در حالی است که گروهی که قدرت تجربه علم دین را دارد (که البته مسئله‌ای سخت و طاقت‌فرسا است) احتیاط را در امور خود جاری می‌کنند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به این‌که کلمات آیه ۷ سوره انبیاء به همین ترکیب در آیه ۴۳ سوره نحل نیز تکرار شده است، ابراز داشت: این آیه مبارکه از مستندات مهم استنباط جواز تقلید در عصر غیبت است.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه با اشاره به تجربه ۲۵۰ ساله شیعه از سیره پربرکت امامان معصوم علیهم‌السلام ابراز داشت: یکی معانی مرسوم اهل الذکر در آیه مبارکه ۷ سوره انبیاء و ۴۳ سوره نحل توصیه اسلام به مشرکان برای مراجعه به اهل کتاب است؛ این در حالی است که در جریان عظیم امامت نیز (دوران پس از بعثت) بر اساس تفسیری که از سوی اهل‌بیت علیهم‌السلام برای آیه مبارکه بیان فرموده‌اند اهل الذکر امامان معصوم هستند.

وی ادامه داد: در دوران پربرکت ۱۱ امام معصوم هرگونه مسائلی که در دوران رسالت تجربه نشده بود و برای مسلمانان مورد سوال واقع نشد در این دوران (امامت اهل‌بیت) از اهل‌بیت پرسیده و این سوال‌ها همواره از سوی ایشان با سلسله سندهای عصمت که به پیامبر اکرم (ص) می‌رسید پاسخ گفته می‌شد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان این‌که امام عصر (عج) در پاسخ‌ نامه اسحاق بن یعقوب که در دوران نیابت خاص محمد بن عثمان (ره) انجام شد مردم را در عصر غیبت به مراجعه به فقها توصیه فرموده‌اند، گفت: واژه مرجعیت از همین حدیث شریف استخراج‌شده است؛ بر این اساس مومنان توجه داشته باشند در عصر غیبت بدنه علما مورد تائید امام عصر و موثق‌ترین منبع دریافت مبانی دین هستند.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان به بیان آثار بی‌حرمتی و بی‌اعتنایی به ساحت عالمان دین از منظر نصوص ثقلین پرداخت و گفت: بی‌برکتی در رزق، سکان‌داری حاکمان و دولت‌های نااهل و بی‌ایمان رفتن از دنیا سه اثر وضعی به اعتنایی به عالمان دینی است.

وی گفت: تقلید یک امر عقلی است که وجوب آن را عقل اثبات می‌کند؛ این موضوعی است که همواره در مغالطات دشمن به‌عنوان یک شبهه مطرح می‌شود.


rastaxiz

سردبیر

ردا؛ رسانه عصر امت امامت | انتشار یادداشت و تحلیل اصحاب قلم

نظرات خوانندگان